søndag 26. januar 2014

Tapet på gutterommet?

Dette blir min første bloggpost, så det blir spennende om noen finner den interessant. Håper dere som leser den, legger igjen en hilsen eller litt ros eller ros :)

Jeg er i full gang med planlegging av det nye gutterommet. Det hadde vært greit å få veggene ferdig før vi flytter inn 21. februar. Planen er tapet på en eller to vegger. Jeg hadde noen kriterier i forkant av valget. Den skulle være forholdsvis aldersuavhengig, være i blå- eller grønntoner og falle i smak hos både unge og forelder. Veldig mange barnetapeter blir litt for barnslige for en femåring, og jeg hadde som sagt lyst på en fargesterk tapet i blå- eller grønntoner. Den store interessen til ungen er dinosaurer, og på Just Kids Wallpaper  fant jeg følgende dinosaurtapeter:


PaperBoy Kids Wallpaper "D'ya-think-e-saurus"

Jolly Jurassic fra Harlequin
Hos Tapetorma fant jeg to tapeter fra kolleksjonen Boys and Girls fra svenske Intrade.


Et generelt google-søk kom opp med et mylder av fantastiske fototapeter. Ungen hadde selvfølgelig tatt tre ganger saltomortale for en fototapet med dinosaurer, men for det første er det kjedelig når Star Wars-feberen overtar, og skråtak på rommet setter dessuten en kjærkommen stopper for et kortsiktig valg av fototapet.








Jeg la dinosaurene på hylla, og gikk videre. Jeg må virkelig si at svenske Tapetorama  er en fantastisk nettbutikk, med et enormt utvalg av tapeter - blant annet fra de nordiske designerne Marimekko, Svenskt tenn med Josef Frank, Ferm Living, Amiee Wilder fra NY, Nederlandske PiP Studio og Eijffinger samt de skikkelig kule tapetene fra tjekkiske Lavmi. I tillegg har de masse vintage fra 1910 - 1980. Eneste bakdelen er at det kan ta litt tid før tapetene kommer.
På Tapetorma fant jeg noen finfine tapeter fra Jonathan Adler, men kr 3000,- per rull er i det dyreste laget. Likvel er de fin inspirasjon. Bildet med soler er til salgs på Tapetorama, mens det blåmønstrete finnes til salgs på Houzz. 


Hadde jeg hatt en guttebaby ville jeg helt klart vurdert både Ferm Living, Lavmi eller Isak. Bare se de fantastiske barnetapetene under.

"Robots Wallpaper" fra Ferm Living

"Penguin" fra Isak

"Justin" fra Lavmi

"Marketa" fra Lavmi


Valget mitt falt på noe ganske annet og tapetet er allerede bestilt. Jeg elsker fargen! Ungen; "Den er fin den, mamma" fulgt av "Du kan bestemme". Jeg skal kompensere med dinosaur-accessorizing!

Under ser dere bilde av tapetet jeg har kjøpt. Tapetet er bestilt i den svenske nettbutikken jeg allerede har "reklamert" for, nemlig Tapetorama. Det er et vintagetapet fra 70-tallet og produsenten heter Duro. Tapetorama sender tapetprøver hjem i tre ulike størrelser. Den mellomste størrelelsen er på 50 x 50 cm, og gir et veldig godt bilde av hvordan tapeten ser ut. Ikke er det spesielt dyrt heller. Mellomstor tapetprøve koster kr 48,-. Uansett, da jeg fikk prøven hjem, hev jeg meg på nett og bestilte to av de tre rullene de hadde igjen. Gleder meg vilt til å få den opp på veggen eller veggene. Det gjenstår å se, hvor mange vegger jeg skal ha den på.


Som en liten accessorie ønsker vi oss denne pterosauren i skråtaket. Den er fra den nederlanske designeren Inke Heiland som selger masse ulike wallstickers i retrotapet. Vi ønsker oss tapeten "Paradiset" fra Josef Frank. Disse kan besilles her
"Paradiset" av Josef Frank
Siden dette er min første bloggpost, blir jeg veldig takknemlig om du legger igjen en hilsen! Gjerne kommenter hva du syntes om innlegget, og ikke minst om valget mitt :)

Ha en finfin søndag!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar